Soneran 4G-palvelut laajenevat Ouluun

18 TOUKOKUU 2012, OULU, FINLAND
Yhteenveto
Soneran huippunopea liikkuva laajakaistapalvelu laajenee 4G-verkon avautuessa oululaisten käytettäväksi. Uudet nettitikut tarjoavat liikkuvaa laajakaistaa 4G-ja 3G-verkossa.

Liikkuvan laajakaistan uusi sukupolvi etenee, kun voimme tarjota kaikkialla 4G- ja 3G-verkoissamme toimivia nettitikkuja asiakkaillemme. Samalla päätelaitteella voi käyttää aina nopeinta tarjolla olevaa palvelua. Langattoman kaistan kysyntä kasvaa rajattomasti, ja 4G tarjoaa enemmän nopeutta ja kapasiteettia liikkuvaan tiedonsiirtoon,” sanoo Soneran mobiilipalveluista vastaava johtaja Marek Hintze.

4G-verkkoa käytetään huippunopeaan langattomaan tiedonsiirtoon kannettavalla tietokoneella ja nettitikulla. Seuraavan sukupolven matkaviestinverkko mahdollistaa mm. liikkuvan kuvan, vuorovaikutteisten tv-palveluiden ja monien ammattisovellusten vaivattoman käytön matkaviestinverkossa.

”Oulu on yhtenä mobiiliteknologian keskuksena luonteva laajennuskohde 4G-verkolle. Olemme rakentaneet verkkoa kesästä lähtien, ja palvelu on nyt käytettävissä keskustassa, Teknologiakylässä sekä Ruskon ja Linnanmaan alueella. Lentokentän alue on ohjelmassa vielä loppuvuonna,” sanoo Marek Hintze.

Suomen nopeinta liikkuvaa laajakaistapalvelua tarjoava Soneran 4G-verkko toimii Oulun lisäksi Helsingissä ja Turussa.

Soneran Täysnetti 4G-tiedonsiirtopalveluun sisältyy 4G-nettitikku, joka toimii kaikilla Suomessa käytössä olevilla 4G- ja 3G-taajuuksilla sekä myös gsm-verkossa. Tiedonsiirtopalvelu ja nettitikku maksavat 39,90 €/kk.

Faktoja

Sonera avasi Suomen ensimmäisen 4G-verkon esikaupalliseen käyttöön Turussa 2.6.2010 ja lanseerasi ensimmäisenä Suomessa kaupallisen 4G-palvelun 30.11.2010.

4G-tekniikka tarjoaa nopeaa liikkuvaa laajakaistapalvelua matkaviestinverkossa. 4G perustuu matkaviestinnän LTE-standardiin.

4G-verkon teoreettinen maksiminopeus on 100 Mbit/s. Normaalitilanteessa verkko yltää 20 – 80 Mbit/s nopeuksiin.

Suomessa 4G-verkoille on käytössä kaksi taajuutta, 1,8 GHz ja 2,6 GHz.

Nyt rakennettavan 4G-radioverkon toimittaja on Nokia Siemens Networks. Ericsson toimittaa TeliaSoneran 4G-core-verkon Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Suomessa tarjottavat 4G-nettitikut ovat ZTE:n 4G/3G/2G -modeemeja

Lainaukset
"Liikkuvan laajakaistan uusi sukupolvi etenee, kun voimme tarjota kaikkialla 4G- ja 3G-verkoissamme toimivia nettitikkuja asiakkaillemme. Samalla päätelaitteella voi käyttää aina nopeinta tarjolla olevaa palvelua. Langattoman kaistan kysyntä kasvaa rajattomasti, ja 4G tarjoaa enemmän nopeutta ja kapasiteettia liikkuvaan tiedonsiirtoon" Marek Hintze, Soneran mobiilipalveluista vastaava johtaja
PR yhteyshenkilö(t)